Historia Techland
Historia
Firma Techland została założona w 1991 roku przez Pawła Marchewkę i w początkowym okresie działalności skupiała się na lokalizacji zagranicznych programów i wydawaniu ich na polskim rynku. W stosunkowo skromnej ofercie gier znalazły się zaś takie tytuły, jak Puzzle, Koło Fortuny czy cieszące się w naszym kraju dość dużą popularnością Prawo Krwi (1995) na komputery PC oraz Amiga. W roku 1993 Techland rozpoczął produkcję własnego oprogramowania, na które złożyły się głównie różnego rodzaju słowniki, translatory, a także gry – wśród których na wyróżnienie zasługują liczne pozycje familijne oraz produkcje poświęcone szachom, brydżowi czy popularnemu w Polsce żużlowi. Pierwszą poważną produkcją Techlandu była wydana w roku 1999 strategia czasu rzeczywistego Exterminacja, która jednak – ze względu na swój budżetowy charakter – cieszyła się popularnością w zasadzie tylko w naszym kraju.
Na tzw. „szersze wody” Techlandowi udało się jednak wypłynąć już rok później, a to za sprawą futurystycznej gry akcji Crime Cities, wydanej na świecie przez uznaną firmę Strategy First. W latach 2001-2002 Techland stworzył kolejne gry familijne (np. Indiana Jack, Pet Soccer czy Pet Racer), a także następne odsłony swych autorskich serii brydżowych i żużlowych (która w międzyczasie zyskała cenną licencję międzynarodowej organizacji FIM). Ciepłe przyjęcie wspomnianego Crime Cities pozwoliło jednak firmie na konsolidację sił i skupienie się na tworzeniu kolejnych gier mających szansę osiągnąć sukces na światowych rynkach. Pierwszym krokiem do realizacji tych planów był opracowany połączonymi siłami wszystkich studiów Techlandu autorski silnik graficzny o nazwie Chrome Engine, który posłużyć miał jako baza dla przyszłych gier firmy.
Pierwszą produkcją bazującą na wspomnianym silniku była wydana w roku 2003 i osadzona w klimatach science fiction strzelanina FPS o nazwie Chrome. Rok później ukazała się bazująca również na silniku Chrome gra wyścigowa Xpand Rally. Obu wymienionym produkcjom udało się odnieść spory (jak na polskie warunki) sukces komercyjny, co zmotywowało Techland do pracy nad kolejnymi wysokobudżetowymi tytułami. Jednocześnie jednak firma nie zrezygnowała z casualowych gier familijnych, czego dowodem mogą być chociażby takie produkcje, jak Crazy Soccer Mundial czy serie Kurka w Ogniu i Nikita. W latach 2005-2006 na rynku ukazały się kontynuacje serii Chrome oraz Xpand Rally, a także opracowana we współpracy ze studiem Prominence oraz firmą Volkswagen gra GTI Racing. Przede wszystkim jednak, ze sporym zainteresowaniem twórców zewnętrznych spotkał się ustawicznie rozwijany, autorski silnik Chrome, który w okresie 2006-2010 wykorzystany został do stworzenia wielu (z gruntu jednak budżetowych) produkcji.
Prawdziwym przełomem w działalności Techlandu okazał się rok 2006, kiedy to na rynku ukazała się wydana przez firmę Ubisoft i osadzona w klimacie westernu, pierwszoosobowa gra akcji Call of Juarez, bazująca na trzeciej generacji silnika Chrome Engine. Wspomniana produkcja była też pierwszą grą rodzimego dewelopera, jaka trafiła na konsole (w tym wypadku Xbox 360). Idąc niejako za ciosem, Techland postanowił rozwijać nowo zapoczątkowaną markę, prezentując w roku 2009 jej pełnoprawną kontynuację, bazującą na ulepszonej, czwartej generacji Chrome Engine i zatytułowaną Call of Juarez: Więzy Krwi. Gra, firmowana na świecie ponownie przez firmę Ubisoft, ukazała się już nie tylko na PC i Xboksie 360, ale także na PlayStation 3. W międzyczasie rodzimy deweloper postanowił zrobić sobie kolejną przerwę od poważnych produkcji, publikując w roku 2009 kilka odsłon casualowego cyklu Karaoke for Fun, zaś rok później utrzymaną w podobnym klimacie grę SingSing oraz kolejną część autorskiej serii poświęconej żużlowi.
Lata 2010-2011 przyniosły zwariowaną grę wyścigową nail’d, której udało się osiągnąć względny sukces komercyjny, oraz opartą na piątej generacji Chrome Engine trzecią część cyklu Call of Juarez, która, przeniesiona w czasy współczesne, okazała się najgorzej ocenianą z dotychczasowych odsłon serii. Aby odzyskać nieco nadwątlone zaufanie graczy, Techlandowi potrzebne było zupełnie nowe rozdanie. Grą, która stosunkowo szybko przywróciła blask firmie, okazała się zaś wydana we wrześniu 2011 pierwszoosobowa gra akcji o nazwie Dead Island, która doskonale wpisała się w przeżywający renesans motyw apokalipsy zombie. Ciepło przyjęta przez graczy produkcja dwa lata później doczekała się kontynuacji o nazwie Dead Island Riptide. Dalsze odcinanie kuponów od popularności marki uniemożliwił jednak rozbrat z wydawcą cyklu, firmą Deep Silver / Koch Media, która stworzenie następnych odsłon Dead Island powierzyła już całkiem innym deweloperom.
Przygotowując kolejne mocne uderzenie, w latach 2012-2014 Techland opracował poboczną odsłonę cyklu Call of Juarez, a także dalsze części zapoczątkowanych przez siebie serii poświęconych żużlowi oraz karaoke. W międzyczasie, w połowie 2013 roku w Vancouver (Kanada) utworzony został pierwszy zagraniczny oddział Techlandu. W skład studia, znanego powszechnie pod nazwą Digital Scapes, weszli zaś byli pracownicy takich firm, jak BioWare, Creative Assembly, Radical Entertainment czy Relic Entertainment. W styczniu 2015 roku na komputerach PC oraz konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One ukazała się pierwsza odsłona zupełnie nowej marki studia Techland, czyli utrzymana w konwencji survival horroru, pierwszoosobowa gra akcji Dying Light. Bazująca na szóstej generacji autorskiego silnika Chrome Engine gra miała również ukazać się na konsolach poprzedniej generacji, jednak prace finalnie wstrzymano ze względu na fakt, że platformy te nie radziły sobie z obsługą tak nowoczesnego engine’u graficznego.
Kolejna nowa marka w portfolio firmy Techland okazała się jednym z największych sukcesów komercyjnych firmy, co w następnym roku zaowocowało m.in. stworzeniem dużego dodatku DLC o nazwie The Following. W międzyczasie na zlecenie firmy Deep Silver / Koch Media studia Techlandu przygotowały też odświeżone wersje dwóch pierwszych gier z cyklu Dead Island, przeznaczone na konsole nowej generacji. W czerwcu 2016 roku szef Techlandu, Paweł Marchewka ogłosił utworzenie całkiem nowej marki wydawniczej o nazwie Techland Publishing, która skoncentruje się na wydawaniu w formie tradycyjnej oraz cyfrowej gier segmentu AAA przygotowywanych przez deweloperów zewnętrznych. Pierwszą pozycję wydaną na świecie przez Techland Publishing stanowiła zaś nawiązująca do klasyki gatunku RPG gra Torment: Tides of Numenera studia inXile entertainment.
Komentarze
Prześlij komentarz